onsdag 23 april 2014

Going blank again

Titeln på dagens inlägg är också titeln på en fantastisk skiva med engelska Ride, tyvärr är ett blankpass inte lika givande som en lyssning av den...

Har kört ett antal dagspass i Skantz nu, men fortfarande utan någon annan lycka än en schysst färgton på huden. Ljuspunkten är väl att karparna har börjat vakna till liv nu iaf, det har kommit upp åtminstone två ur sjön under påsken. Glädjande nog så var min lagkamrat till SCC en av de lyckliga tu. Grattis till den Kalle!

För egen del så velar jag vidare. Olika beten och olika riggar, jag skulle behöva ha lite kontakt med fisk nu så jag kan bestämma mig för vilket spår jag ska välja.
Givetvis kommer jag fortsätta experimentera, det ligger inte i min natur att vara nöjd, men det vore skönt att ha något att utgå ifrån. Något som man verkligen litar på.
För övrigt så såg jag att pecheur.com har en drive på ananasbullarna från Dynamite Baits igen, men jag vet inte om jag kan motivera att köpa 30kg till just nu. Dock riktigt fina bullar, och skulle de leverera de närmsta dagarna så är det nog inte omöjligt att köplustan kommer att ta överhanden igen ;)

tisdag 15 april 2014

Blåst på konfekten

Tillbaka på jobbet igen efter årets vårliga vecka på Vikna.
Tyvärr så har jag inte så mycket roligt att rapportera om, enligt Oliver som vi hyr av så var vi en vecka sena ungefär. Dessutom gjorde vinden allt för att torsken skulle få vara ifred.
Vi blåste inne totalt en dag, och två dagar till borde vi nog hållit oss inne egentligen... Tidigare år så har vi kunnat hålla oss inne i viken där vi bor när vinden ligger på, men i år var det ingen mening. Sökte av de vanliga ställena ett antal gånger men inte så mycket som en liten båge på lodet.
Annars började det bra, vi kom lördag förmiddag och tog bara en kort tur ut på eftermiddagen, men första fisken på söndagen var en ganska romstinn dam på 12 kg.
De som hyrde huset före oss hade testat det mesta i betesväg men tydligen var det bara svenskepirk och gul gummimakk som funkade. Så jag körde givetvis på med jigg hela veckan ;)
Och som vinnare måste jag nog utse en Cutbait Herring Glow, det var väl iofs så att den fick mest tid i vattnet också. Tog fisk även på Puffin och Tequila sunrise.
Det var även dåligt med bifångst i år, ingen sej av vettig storlek alls. En okej kolja, en liten bleka och Lindha fick lirka upp sin första kveite. Ingen storlek på den, men en kveite är ju alltid en kveite så det är bara att lyfta på hatten!
Jag trodde att jag hade en på, men tji fick jag. I alldeles för snabb drift så hade det djupat på såpass att jag tyckte det var dags att ta om. Vevade upp halvsnabbt och mitt i frivattnet på ca hundra meters djup small det till. Ganska bråkigt dessutom. Tappade den på vägen upp så jag släppte ut lite lina igen och började ta in, pang igen! Även denna gång slet den sig lös så jag upprepade igen, och även en tredje gång så klev den på och den här gången slogs den hela vägen upp. Inget typiskt torskbeteende direkt, men å andra sidan såg den inte ut som en typisk torsk heller. Nästan gäddgrön och lite annorlunda huvudform, antar att det var en av dem som gjort resan hela vägen uppifrån ishavet för att tömma satsen.
Summa summarum så var det en trevlig vecka som gärna hade kunnat få bjuda på lite bättre fiske, men nu riktar jag nog in mig på karpen fram till v.28 iaf då det blir en tur till Åndalsnes.

torsdag 3 april 2014

På karpfronten intet nytt

Tjena,
har inte varit så mycket att uppdatera om sen sist. Några kortpass i Skantzsjön som inte burit frukt, inte ens sett fisk faktiskt trots solvarmt ytvatten och grunda vikar.
Däremot har det ramlat in lite ny utrustning, och då främst nya rullar.
Valet föll till slut på Abu's Cardinal 57 LC, jag har inte hunnit fiska dem än, men torrt känns de jävligt fina.
Måste också säga att Erics Angling lever upp till sitt goda rykte. Det är inte första gången jag beställer Abu och den utlovade extraspolen inte är med, men de lyckades skramla fram tre spolar åt mig som är på väg med post nu.
Annars så är det lite småtillbehör och ett spod/marker-spö som beställts. Gick totalbudget vad gällde spöt, men jag har gillat andra grejer från Carp Kinetics så jag tyckte att det var värt att testa. Kändes ganska svampigt, men vi får helt enkelt avvakta och se hur det funkar att dänga ut grejer med. Nu känns det som att det enda som fattas är en uppsättning nya larm, sen kan jag nog vara nöjd ett litet tag igen.
Det var det om karpfisket, på lördag är det dags att återigen insupa den salta norska luften för en veckas torskfiske. Eller ja, fiske efter vad som nu vill hugga, men den är årstiden är ju framför allt vigd åt torsken.
Som det ser ut nu är det risk att blåsa inne en eller två dagar, men jag tänkte ta med mig UL-spöt också och isf jaga öring i en liten pöl i närheten. Så utan fiske blir jag inte.
Återkommer med en liten rapport när jag kommer hem, till dess:

måndag 17 mars 2014

Världens vackraste sötvattensfisk?

Tillbaka i kalla Sverige efter två väldigt varma veckor i Thailand. Vad gäller fisket så blev det två turer, en kvällstur på havet efter baracuda och en dags mete i en liten pöl med diverse rovfisk.
Havsturen kan vi lika gärna hoppa över. Uselt fiske och lika uselt sällskap. Det var jag, en snubbe från Kazakstan och sju ryssar. Guiderna kunde knappt nån engelska alls, kazaken var väl likvärdig med dem och de framstod som engelskalärare på högskolan jämfört med ryssarna...
Metet blev däremot desto mer framgångsrikt, iofs svårt att misslyckas i en sån liten pöl som verkligen kokade av fisk. Får väl hoppas att de får behålla den fisken de har och satsa lite på utrustningen i framtiden, den höll allt annat än hög standard.
Nåväl, jag fick äntligen bärga en red tail, och ett rätt skapligt exemplar dessutom, uppskattat 25 kg.
Så galet vacker fisk, och med den utrustningen så blev det en grymt skoj fight också.
Förutom Amazon red tail blev det också Asian red tail och en mal guiden kallade Tiger. Jag skulle tippa på att det är en hybrid mellan tigermal och red tail, för det var iaf ingen vanlig tigermal.
Lyckades även lura upp en Arapaima till min ryske grannes stora förtret, han hade skrikit om Arapaima precis hela dagen så han såg allt annat än lycklig ut när jag fick en.
Eller ja, när guiden fick en som jag fick veva in. Jag försökte lura Alligator gar (de lurade mig, gång på gång på gång på gång) när guiden helt sonika snodde mitt spö, väste "Arapaima" och smög iväg. Fyra minuter senare så synade den håvgarnet.

Igår blev det en tur till Skantz, hade väl inga förhoppningar men kunde inte riktigt låta bli i det fina vädret.
Ingen aktivitet öht, antar att det är lite väl tidigt än, men när det väl sätter igång ska jag vara med från start!
Hämtade ut ett paket från Frankrike idag igen, ytterligare 27kg boilies, så nu börjar hyllan se ut som den ska. Har även en förbeställning hos PopUpTackle på 20kg av Energys Stinky Banana, det blir ett fruktigt år i år...

torsdag 20 februari 2014

Heading for Siam

Om en vecka sitter jag på planet ned till Thailand, känns väldigt välbehövligt just nu kan jag lova. Vad gäller fiske så är väl inte mina reskumpaner helt begeistrade, men jag hoppas kunna sälja in det tillräckligt bra så det blir någon dag iaf. Förra årets resa bjöd på dorado, bonito, mekongmal, pacu, striped catfish och kronan på verket, siamesisk karp. Så fantastiskt vackra fiskar, och att jag lyckades bärga ett av de största exemplaren i pölen gjorde ju inte saken sämre.

Ca 25 kilo skönhet:

Hoppas kunna återkomma med nåt nytt roligt om drygt tre veckor =)

söndag 12 januari 2014

Årets första blankpass

I brist på trötthet efter jobbet stack jag iväg till Skantzsjön i torsdags morse. Kan väl inte säga att förväntningarna var högt ställda, men det var avsevärt mycket trevligare att sitta vid vattnet än att ligga på soffan och stirra i taket.
Var också rätt sugen på att klämma och lukta lite på ananasbullarna från Dynamite, handlade på mig 30kg för ett tag sen. Hittade en rea som var alldeles för bra för låta bli, passade även på att handla lite annat smått och gott. Bl.a ett kaströr, men det går verkligen inte att använda krökta rör, kommer nog sluta med att jag handlar ett Nash Cybershot så småningom ändå.
Nåväl, det blev inte så mycket som ett pip i grejerna, men årskortet blev iaf inköpt så nu är det bara att nöta på när kölden släpper taget.

torsdag 9 januari 2014

Nytt år - nya tag

Efter att bloggen har legat död i ett och ett halvt år så tänkte jag försöka ta tag i det här igen.
Kan väl sammafatta 2013 som ett bra fiskeår, jag blev metefrälst och därför kom allt annat fiske lite i skymundan. Meteåret kröntes med en spegelkarp på 12,8 kg.
Hann givetvis med ett par saltstänkta Norgeresor också, den ena med det vanliga gänget, men också en med familjen.

Vi får väl se vad det här året har att erbjuda, jag tror att karpsatsningen kommer att fortgå och har även anmält ett lag till SCC tillsammans med fiskebroder Kalle. Den sedvanliga skreiresan är också inbokad.
Om inget drastiskt händer på jobbet kommer jag även detta år jobba mycket helgskift, fem lediga dagar i veckan är ju lite av en fiskenörds våta dröm.

Om orken tillåter så inleder jag årets fiskesäsong direkt efter jobbet nu på morgonen, lika bra att passa på innan kylan slår till.